Vizualizace: Čínská poptávka po oceli v průběhu času
Čínská poptávka po oceli v průběhu času
Čína jako světová výrobní velmoc má nejvyšší celosvětovou poptávku po surové oceli, přičemž její spotřeba ocele zažívá pozoruhodný růst už od roku 2010..
V roce 2023 dosáhla čínská poptávka po surové oceli 911 milionů metrických tun. To je odhadem o 50 % více než 609 milionů tun o 13 let dříve. Když se připočte export a změny zásob, Čína již pátý rok v řadě překonala 1 miliardu metrických tun výroby oceli.
Růst poptávky po kovu však nebyl napříč průmyslovými odvětvími rovnoměrný. V tomto článku ukážeme, jak se poptávka po oceli na odvětvové úrovni posunula mezi lety 2010 a 2023.
Odvětví, která pohánějí Činskou poptávku po oceli
Poptávka po surové oceli ze strany Číny je v následujících sektorech:
- Strojní zařízení: stroje používané v energetice, stavebnictví, kovovýrobě a těžbě, zemědělství, nástroje a díly atd.
- Infrastruktura: silnice, železnice, metro, potrubí atd.
- Stavebnictví: městské a venkovské bydlení, kancelářské budovy, průmyslové stavby, objekty WRAC (wholesale, retail, accommodation, catering - velkoobchod, maloobchod, ubytování, stravování) atd.
- Doprava: lehká užitková vozidla, nákladní automobily a autobusy, autodíly, stavba lodí atd.
- Zboží dlouhodobé spotřeby: ledničky, pračky, klimatizace, mikrovlnné trouby atd.
- Kovové zboží: kontejnery, železářské zboží atd.
V roce 2010 pocházel největší podíl čínské poptávky ze stavebního sektoru. Odhaduje se, že stavebnictví představovalo 42 % celkových potřeb oceli v zemi. Strojírenství (20 %) a infrastruktura (13 %) byly odvětvími s druhou a třetí nejvyšší poptávkou.
V posledních 13 letech se však poptávka přesunula směrem ke strojírenskému a infrastrukturnímu průmyslu.
| Sektor | 2010 (%) | 2023 (%) |
|---|---|---|
| Strojní zařízení | 20 | 30 |
| Infrastruktura | 13 | 17 |
| Stavebnictví | 42 | 24 |
| Doprava | 12 | 9 |
| Zboží dlouhodobé spotřeby | 7 | 8 |
| Jiné | 6 | 12 |
Odhaduje se, že poptávka po oceli ze strany stavebnictví klesla ze 42 % celkové poptávky na 24 %, protože stavební firmy v roce 2023 nakoupily o 37 milionů metrických tun oceli méně než v roce 2010. Tento propad lze částečně připsat Čínské realitní krizi a bankrotům developerů. Oba tyto faktory vedly ke zpomalení výstavby nových bytových domů.
Na druhou stranu čínsky strojírenský sektor byl svědkem neuvěřitelného růstu. Vzrostl z odhadovaného 20 % podílu na celkové čínské poptávce po oceli v roce 2010 na 30 % do roku 2023, což bylo podpořeno obnovou zařízení. Infrastruktura zaznamenala v tomto časovém rámci růst přibližně o 13 % až 17 %.
Poptávka po oceli v dopravě a u zboží dlouhodobé spotřeby
Odhaduje se, že podíl oceli používané v odvětví dopravy klesl z 12 % v roce 2010 na 9 % v roce 2023. Spotřeba měřená v metrických tunách ale vzrostla z přibližně 73 milionů metrických tun v roce 2010 na 82 milionů metrických tun o 13 let později. Čína produkuje úvíce než polovinu všech nových elektrických vozidel (EV) prodávaných po celém světě. Pokuď budou elektromobily nadále získávat na popularitě, spotřeba ocele v této oblasti jenom poroste.
Další faktor v podobě Zelené ekonomiky ve skutečnosti ocelářský průmysl potřebuje – ten je i nadále životně důležitý pro výrobu nových technologií. Proto je důležité, aby státy podnikly kroky k "dekarbonizaci" svého ocelářského průmyslu. Čína se zaměřuje na technologie zachycování, využívání a ukládání uhlíku, využívá metalurgii zeleného vodíku a zavádí elektrické pece.
Poptávka po oceli po zboží dlouhodobé spotřeby od roku 2010 do roku 2023 mírně vzrostla. Relativně stabilní podíl však maskuje téměř zdvojnásobení absolutního objemu oceli nakoupené tímto sektorem – ze 43 milionů metrických tun na odhadovaných 73 milionů metrických tun.
Pro ocel existuje jediná cesta - vpřed
Čínský ocelářský průmysl zůstává robustní – od roku 2010 do roku 2023 vzrostl odhadem o 50 % – a to navzdory významným změnám v sektorovém složení.
S postupující energetickou transformací jsou pravděpodobné další změny v průmyslové poptávce po oceli, zejména s rostoucím významem čistých technologií, jako jsou elektromobily. Naopak poptávka ze stavebního průmyslu zůstává úzce svázána s výhledem sektoru Stavebnictví.